thema_bus thema_city thema_cruise thema_culinair thema_cultuur thema_kids thema_natuur thema_roadtrip thema_sport
Terug naarbovenOceania Cruises biedt u aan:Rondreis Noord-EuropaMeer info
Cruise in Noord-Europa met de Marina van Oceania Cruises

Cruise in Noord-Europa6 steden in 7 dagen... badend in luxe

vanaf € 2.285pp
Oceania Cruises

Aan boord van de MarinaNa boetiekhotels zijn er nu ook boetiekcruises

Wauw, daar ligt ze dan… de M/S Marina. Veertien verdiepingen hoog, hagelwit en met vier stevige touwen aan de kade vastgemaakt. De kade van Zeebrugge, want hier schepen we in voor een cruise in het noorden van Europa. Op het programma staan 6 steden in 7 dagen tijd. Schip ahoy!

„Als je houdt van lekker eten, een attente bediening en een luxueus kader, dan is Oceania Cruises beslist iets voor jullie”, hadden ze ons in het reiskantoor gezegd. Eenmaal aan boord word je inderdaad een beetje overdonderd: in de centrale lobby prijkt een statige trap, de marmeren vloer is een eindeloze spiegel en het onthaal gebeurt met een glimlach tot ver achter de oren.

Amper een half uur na de check-in wordt onze bagage naar onze kajuit gebracht. Al klinkt „kajuit” wat oneerbiedig voor de „stateroom” waarin we 7 dagen zullen verblijven. Wij boekten type B2 met een buitenterras: een ruime kamer, mooi gedecoreerd, een bed met heerlijk zacht Egyptisch linnen en een badkamer met douche én bad.

Honger! „Op elk moment van de dag kunt u terecht in één van onze restaurants en bars”, wist de receptioniste te vertellen. Voor vanavond heeft ze een tafeltje gereserveerd in het à la carte restaurant Polo Grill. De Caesar salad wordt aan tafel bereid en op smaak gebracht, de tonijnsteak is perfect gegrild en het fruittaartje is buitengewoon lekker. De toon is gezet. Hier wordt verdorie lekker gekookt.

Cruise Noord-Europa met Oceania Cruises
Amsterdam is de eerste tussenstop, daarna volgen nog Hamburg, Oslo, Lysekil en Kopenhagen

Het walhalla van de vrijheid

Van Amsterdam naar Bremerhaven

Vandaag staat Amsterdam op het programma. De Marina is vlakbij het centrum aangemeerd en na een stevig ontbijt trekken we de stad in. Voor ons Belgen is Amsterdam uiteraard geen onbekend terrein. Maar de coffeeshops en dames-achter-glas spreken duidelijk tot de verbeelding van menig Amerikaanse medepassagier. Wij kiezen uiteindelijk voor een blitzbezoek aan het Van Gogh museum.

Terug aan boord nemen we alle tijd voor een aperitief in de Martini’s Bar, gevolgd door een diner in restaurant Jacques. Terwijl we de haven van Amsterdam uitvaren, genieten we van de klassieke Franse keuken, met „crêpe suzette” als toetje. Subliem!

De gordijnen in onze „stateroom” schuiven dicht voor een nachtje op het water… Als diezelfde gordijnen 's ochtends weer opengaan, zijn we in Duitsland.

We zijn aangemeerd in Bremerhaven en hebben een excursie naar Bremen geboekt op een klein uurtje rijden. De stad is trots op zijn Unesco-werelderfgoed: het raadhuis en het beeld van Roland in de prachtige oude binnenstad. Maar Bremen dankt zijn bekendheid en populariteit misschien nog het meest aan de wereldberoemde Bremer stadsmuzikanten. Onze dagtrip sluiten we af met een wandeling door Schnoor, een kleurrijke wijk met smalle straatjes, kleine huizen en gezellige café's.

De bus brengt ons mooi op tijd terug naar de haven, want stipt om zeven uur varen we uit. Elegant zet de Marina zich in beweging. Enkele tientallen mensen zwaaien uit ons, terwijl de scheepshoorn toetert en het gelegenheidsorkest op de kade een beetje overstemt. Auf wiedersehen!

Ik heb vooral genoten van het gastronomisch niveau, maar ook de vriendelijke bediening en de mooie inrichting zullen ons bijblijven.- G. Deschamps

Badend in luxe

Een dagje niets doen, behalve genieten!

Dag vier is een dagje op zee. Dolce farniente… dus laten we de fitnessles aan ons voorbijgaan en kiezen we voor een deugddoend bezoek aan de sauna en hamam in de Canyon Ranch SpaClub. Het privé dek dat bij de wellness hoort, biedt overigens een mooi zicht van hoe de Marina rustig door het water klieft. Het weer is naar Noord-Europese normen in deze tijd van het jaar lekker zacht, met een voorjaarszonnetje vlak boven ons. De uitdrukking „baden in luxe” is hier zeker op z’n plaats.

's Middags overvalt ons een klein hongertje. De timing is eigenlijk perfect, want elke dag om vier uur is er afternoon tea aan boord. Obers met witte handschoenen voeren zilveren theekannen aan en helpen bij de keuze uit taartjes, scones, cakes, koekjes en sandwiches. „Clotted cream, sir?”

Toch zijn we spaarzaam met de lekkernijen, want vanavond hebben we een diner gepland in het Aziatische restaurant Red Ginger. De verwachtingen zijn hoog, want over dit specialiteitenrestaurant hebben we niets dan goeds gehoord. De inrichting, vlotte en vriendelijke bediening, maar vooral de creatieve fusion gerechten zijn inderdaad van een sterrenniveau.

3 dagen in Noorwegen, Zweden en Denemarken

De ideale manier om te citytrippen

De volgende dag zijn we in Noorwegen. De Marina ligt pal in het centrum van Oslo. Vijf minuutjes wandelen en we staan voor het stadhuis waar jaarlijks de Nobelprijs voor de Vrede wordt uitgereikt. Vlakbij ligt het Nobel Peace Center dat als interactief museum is ingericht. Een student neemt ons op sleeptouw en vertelt honderduit over de geschiedenis en het leven in Noorwegen. We hebben amper één dag om de stad te bezoeken, dus beperken we ons tot de universiteit, het koninklijk paleis en het Akershus fort. Net naast het fort en de aanpalende vesting ligt ons cruiseschip dat ons alweer naar een volgende stad in een ander land zal brengen. Het bezoek aan Oslo was kort, maar smaakt naar meer.

Met amper 15.000 inwoners is onze volgende aanlegplaats een charmant klein dorpje in Zweden. Het is tien jaar geleden dat hier, in Lysekil, nog een cruiseschip halt hield, dus het is niet verwonderlijk dat enkele tientallen enthousiaste dorpelingen ons 's ochtends vroeg al staan op te wachten langs de kaai. De hele dag is het een komen en gaan van nieuwsgierigen. In het dorpje is geen moeite gespaard: vele typische houten huisjes zijn opgesmukt met ballonnen in geel en blauw. We maken een mooie wandeling door het 16de eeuwse dorp, beklimmen de houten uitkijktoren met een fantastisch panorama en proeven van de locale kaviaar.

Adembenemend zijn de fjorden waarlangs we varen als we Lysekil achter ons laten… op weg naar het derde Noorse land in evenveel dagen. De laatste dag van onze cruise met Oceania doen we Kopenhagen aan. De koffers zijn gepakt, het laatst ontbijt - eggs benedict op een voortreffelijke manier bereid - is genuttigd, de vliegtickets hebben we op zak. Tijd om afscheid te nemen van de Marina: we worden uitgewuifd en bedankt door de crew en staan een kwartier later in het centrum van de stad. Brussels Airlines brengt ons die avond veilig terug naar Brussel… met een pak leuke herinneringen aan onze eerste cruisevakantie.

Meer info over deze cruise in Noord-Europa

Deze cruise van Oceania Cruises is in België reserveerbaar via ATC Cruise TravelClassixCruise PlusEnjoy Paradise en Footprints.

Je vertrekt vanuit Zeebrugge en reist onder meer naar Amsterdam (Nederland), Bremerhaven (Duitsland), Oslo (Noorwegen), Lysekil (Zweden) en Kopenhagen (Denemarken).

Meer info

Helaas, deze rondreis is niet meer beschikbaar

Maar neem gerust een kijkje op de website en laat je overtuigen door onze authentieke rondreisverhalen.