thema_bus thema_city thema_cruise thema_culinair thema_cultuur thema_kids thema_natuur thema_roadtrip thema_sport
Terug naarbovenGallia biedt u aan:Rondreis IerlandMeer info
Rondreizen Ierland op rondreis.be

Autorondreis Ierland: Het kleurrijke ZuidwestenLegendarische rondreis langs Iers erfgoed en een spectaculair landschap

vanaf € 357,50pp
Gallia

De charme van IerlandKennismaking met afwisselende landschappen

Je vergapen aan het variërende landschap dat zowel ruig als idyllisch kan zijn, in het verleden duiken langs kastelen, kloosters en ruïnes, vertier in een Ierse pub en genieten van de gastvrijheid van de bevolking. Dat is deze rondreis van Gallia. Maar ontdek het vooral zelf…

Aangekomen in Dublin springen we vol ongeduld in onze huurwagen voor een doortocht naar de andere kant van het eiland, naar het westen waar Tralee ligt. Na een paar uur rijden door het binnenland van Ierland, maken we een stop in Limerick. Even de beentjes strekken. Tijdens onze wandeling door deze stad aan de rivier de Shannon, maken we onmiddellijk kennis met de charme van Ierland. De typische gevels en pubs en de leuke straatjes doen mij meteen thuisvoelen. Na een bezoek aan King John’s Castle reizen we verder…

Onze volgende stop tijdens onze rit naar Tralee is het mooie dorpje Adare. Wat dit dorpje voor mij zo speciaal maakt, is de architectuur van de kleine cottages met rieten daken en het imposante landhuis Adare Manor. Nadat we dit alles bewonderd hebben, rijden we door naar Tralee waar we de nacht zullen doorbrengen. Voor deze rondreis konden we kiezen tussen hotels en B&B’s, wij kozen voor de intimiteit van de B&B’s. Ideaal om kennis te maken met de Ierse sfeer.

Het ruige schiereiland Dingle

Na een heerlijke nacht en een nog lekkerder ontbijt is het tijd voor een rondrit langs de Dingle Peninsula. Onderweg naar Dingle passeren we de Connor Pass, de hoogste bergpas van Ierland. Terwijl we met de auto over een smal kronkelend baantje langs de hoge rotswanden slingeren, genieten we van het adembenemende ruige landschap van bergen, kliffen en meren. Uiteindelijk komen we aan in het gezellige vissersplaatsje Dingle, ingeklemd tussen de baai en de bergen. Ik laat mijn blik glijden over de baai en ik hoop een glimp op te vangen van de dolfijn Fungie.

Dingle stad
Aangenaam vertoeven in Dingle

Kennismaking met Iers nalatenschap

Tijd om verder te rijden op Dingle en een kijkje te nemen bij het oude bidhuis ‘Gallarus Oratory’, een eigenaardig bouwwerk dat lijkt op een omgekeerde boot. Het is niet te geloven dat dit kleine kerkje na meer dan duizend jaar nog steeds volledig intact is. Ik verbaas mij over het feit dat er geen cement werd gebruikt bij de opbouw en het binnen toch droog is.

Voordat we terugkeren naar Tralee stoppen we aan The Blasket Centre. Ik had al eerder gehoord dat dit museum zeker een bezoekje waard is. Maar wanneer ik er zelf meer te weten kom over de cultuur van de unieke gemeenschap die op de Blasket-eilanden woonde, begrijp ik het helemaal. Ik besluit dat ik me er nog meer in wil verdiepen en koop in de aansluitende boekenwinkel een boek. Na een boeiende dag boordevol nieuwe indrukken keren we moe maar voldaan terug naar onze B&B in Tralee waar ik onmiddellijk mijn nieuwe aanwinst opensla.

De ‘Ring of Kerry’

De volgende ochtend vertrekken we richting Killorglin. Vanaf dit plaatsje beginnen we aan de bekende ‘Ring of Kerry’. Deze route brengt ons rond het schiereiland Inverargh. Onderweg passeren we langs Cahirciveen, een gezellig plaatsje aan de zee, en stoppen we aan Waterville. Deze plaats bestaande uit Lough Currane en het kiezelstrand van Ballinskelligs Bay heeft haar naam niet gestolen. Ik kan wel uren kijken naar het prachtige landschap. Na een paar foto’s te hebben genomen, trekken we verder naar Sneem.

In het kleine dorpje Sneem stap ik terug even uit om van de prachtige omgeving te genieten. Ik kijk toe hoe enkele vissers iets verderop hun hengel uitslaan aan de oever van de Sneem River. We kuieren langs de kleurrijke huisjes en rusten even uit in een pub. Het valt me op hoe gastvrij ze hier overal zijn.

Tijd om verder te trekken naar Killarney. In de pub hebben ze ons aangeraden om te stoppen aan Ladies View en wanneer ik me naar het uitkijkpunt begeef begrijp ik wat ze bedoelen. Het uitzicht over de meren van Killarney is hier werkelijk fenomenaal.

Schitterende rondreis voor echte natuurliefhebbers.- Fam. Michiels

Op verkenning in Killarney National Park

Ik kijk er al de hele reis naar uit om het Killarney National Park te verkennen. Je kan dit doen per boot of te voet, maar wij beslissen om met een traditionele koets mee te rijden. Tijdens de rit geniet ik van de prachtige natuur terwijl de gids ons meer vertelt over de geschiedenis en folklore van Killarney National Park.

Als grote liefhebber van botanische tuinen, is het bezoek aan Muckross House and Gardens voor mij hét hoogtepunt van de dag. Het negentiende-eeuws landhuis dat dichtbij de oevers van Muckross Lake ligt, is een pareltje. De architectuur van het landhuis, de omgeving en de bijhorende tuin… Wat een rust! Hier zou ik wel mijn buitenverblijf willen hebben.

Sprookjesachtige natuur

Na opnieuw een nachtje in Killarney doorgebracht te hebben, staat deze voormiddag Kenmare op het programma. Een bochtige weg brengt ons langs de Gap of Dunloe, de magnifieke vallei met meren kan niet ontsnappen aan de lens van mijn fototoestel. Uiteindelijk bereiken we het stadje Kenmare, ook wel ‘de Poort naar de Ring of Kerry’ genoemd, dat tegen de groene heuvels gevestigd is. We wandelen door het oude gedeelte langs de heilige bron en ik luister hoe de parochiekerk de Londense Big Ben imiteert.

In de namiddag zetten we koers richting Glengarriff. Vanaf hier steken we over naar Garinish eiland waar je de wereldberoemde tuinen terugvindt. Dankzij het microklimaat groeien hier heel wat exotische subtropische planten. De veelheid aan kleuren en planten is moeilijk in woorden om te zetten, dit moet je gewoon zelf gezien hebben. Ik waan me in een sprookje.

Onze laatste stop voor vandaag is het bekende bedevaartsoord Gougane Barra. Een wandeling in het National Forest Park en een bezoek aan de ruïne van het zevende-eeuwse klooster van Saint Finbarr zijn voor mij de perfecte afsluiter van deze kleurrijke dag.

Oeroude legendes en Ierse gastvrijheid

Vandaag gaan we stilletjes aan terug richting het oosten, met als eindbestemming Cork. Maar voordat we deze historische stad ontdekken, hebben we nog een tussenstop die we niet mogen missen, namelijk het zeshonderd jaar oude Blarney Castle. Het oudste kasteel van Ierland is een juweeltje en het landgoed rondom het kasteel is minstens even mooi. Maar dé grootste schat hier is de legendarische Blarney Stone. Omdat de legende zegt dat je na het kussen van de steen de gave van welsprekendheid krijgt, waag ik ook mijn kans. Er is werkelijk niemand die mij verbaasd aankijkt!

Cork

Nu is het tijd om Cork, één van de grootste steden van de Ierse Republiek, te verkennen. De stad die gelegen is aan de rivier Lee ligt grotendeels op een eiland in de monding van de rivier. Het is heerlijk kuieren in de steegjes van het compacte stadscentrum. Ik word er zo blij van dat de mensen mij hier spontaan begroeten. Tijdens mijn route langs de schilderachtige grachten en gezellige pubs ontdek ik de twee mooie kathedralen St. Mary’s Cathedral en St. Finbarr’s Cathedral. Maar mijn leukste ontdekking in deze stad is de negentiende-eeuwse overdekte markt die nu terug in gebruik is. Terwijl ik de sfeer opsnuif ga ik op zoek naar enkele plaatselijke lekkernijen. Heerlijk!

De laatste dag van deze schitterende rondreis is aangebroken. Ik besluit er nog de volle 100% van te genieten voor we terug naar huis keren. We zetten onze reis naar het oosten verder via de plaatsjes Fermoy en Mitchelstown naar Cashel. In het heuvelachtige landschap torent bovenop een honderd meter groene heuvel de beroemdste ruïne van Ierland ‘Rock of Cashel’ uit. Dit is een van de meest indrukwekkende ruïnes die ik ooit heb gezien. Met nog een groot aantal extra foto’s en een rugzak vol herinneringen erbij gaan we verder naar Portlaoise.

Meer info over deze rondreis in Ierland

De gastvrijheid, prachtige gebouwen en overweldigende natuur van Ierland maakten van deze 8-daagse rondreis van Gallia een echt toppertje. Meer info vind je op de website.

Deze rondreis kwam tot stand in samenwerking met :